LET OP Bij de registratie wordt u gevraagd om een online betalingssysteem Paypal ("betalen" knop);
bij weigering of problemen kunt u ook via
overschrijving betalen: gebruikt "skip" knop
(rood kruis in de rechter-bovenhoek van
het dialoogvenster) en stort rechtstreeks
op de hiervoor bedoelde rekening van de
stichting DSFB
BE03 0017 4188 5984 (BIC : GEBABEBB)
Programme
De 9h00 à 17h00 Conférences et ateliers
Activités prévues pour les enfants de 1 à 15 ans
SYMPOSIUM
12 mars 2016 Bruxelles
UCL Woluwe - Auditoires centraux

Van 9u00 tot 17u00 Auditorium SOCRATE Parking Grand Place
Accreditatie voor professionelen
Simultane vertaling NL/FR
Levenslang leren
Programma
Tentoonstelling van werken van jonge kunstenaars met Downsyndroom Creahm, Horizons9 en Wouter Six
(Met dank aan Béatrice Dembour voor de coördinatie)
08u30 Ontvangst (+ kinderdagverblijf)
Inschrijving en uitreiking materiaal
09u00 Welkom en inleiding
Allard CLAESSENS,
Downsyndroom Vlaanderen & Down Syndrome Foundation Belgium
09u15 GEÏNDIVIDUALISEERDE VROEGTIJDIGE STIMULATIE BIJ DOWNSYNDROOM, MET WELK NUT?
Dr S. GHARIANI, Cliniques universitaires St-Luc
Hoewel de klinische expressie van het syndroom van Down van individu tot individu sterk varieert, is de algemene ontwikkelingsachterstand toch een constante, wat de toekomst van kinderen ernstig benadeelt.
Op basis van de gegevens uit de literatuur en onze praktijkervaring willen we het belang aantonen van vroegtijdige, motorische en taalstimulatie, aangepast voor elke situatie, ter ondersteuning van de motorische en cognitieve ontwikkeling, maar ook van de autonomie en de sociale integratie van kinderen met het syndroom van Down.
09u45 FOCUSSEN OP DE PLASTICITEIT VAN DE HERSENEN ALS EEN THERAPEUTISCHE KANS VOOR HET VERBETEREN VAN DE COGNITIE BIJ HET SYNDROOM VAN DOWN
Prof. Mara DIERSSEN. Center for Genomic Regulation, Barcelona, Spain en Voorzitter T21 Research Society
Presentatie van translationeel onderzoek met behulp van epigalocatechin-gallate (ECGC) en de potentiëringseffecten ervan op activiteitsafhankelijke plasticiteit. Bespreken over hersenmechanismen die ten grondslag liggen aan functionele en structurele plasticiteit, evenals hoe deze beïnvloed worden bij het syndroom van Down. Mogelijkheden van cognitieve stimulatie en waar we staan in de ontwikkeling van online tools. Praktische ervaringen die in onze klinische trials met u delen.
10u45 PAUZE
11u15 VROEGTIJDIGE COGNITIEVE EN COMMUNICATIE STIMULATIE (ouder-kind / professioneel-kind)
Jo LEBEER (Universiteit Antwerpen),
Benoîte MILLET & Marie-Gabrielle TYTGAT, Étoile Polaire CRA
Driedelige presentatie:
-
Welke vroegtijdige stimulatie programma’s zijn er? Een overzicht (Jo LEBEER).
-
Feuerstein's concept van gemedieerde leerervaring en de neurologische plasticiteit (Jo LEBEER).
-
Illustratie van de cognitieve stimulatie (Marie-Gabrielle TYTGAT en Dr MILLET).
12u15 GETUIGENIS
Maud YSEBAERT (met haar moeder),
Maud Ysebaert stelt zich graag aan jullie voor. Ze kijkt hiervoor even achterom en licht haar traject toe dat ze afgelegd heeft als kind en tiener, zoemt dan in op hoe haar leven er vandaag uitziet en de persoonlijke keuzes die ze hierin heeft gemaakt en blikt dan ook graag nog even vooruit naar de toekomst en de dromen die ze voor zichzelf nog heeft.
12u30 Presentatie van de Downpas 18 +
Marek WOJCIECHOWSKI
12u45 LUNCHPAUZE (vzw Cap Event)
Tentoonstelling van kunstwerken van Creahm-Bruxelles, Horizons9 en Wouter Six.
14u00 OP WEG NAAR MIJN HUIS
Marianne CHAUFOUREAU (vzw Coup de pouce à l’avenir : het aanleren van autonomie 18-28 jaar)
Door het verhaal van het leven van enkele verstandelijk gehandicapte jongeren en hun ouders zien we het creëren van een vrij bijzonder huis, wat als springplank dient naar een meer doordachte toekomst.
14u30 GEEF ME ZIN … OM TE LEREN
Brigitte PARMENTIER (Directrice van de begeleidende dienst Vivre et Grandir)
Hoe word je beetje bij beetje, samen met jouw familie, zelf acteur van en verantwoordelijk voor je levensproject: De dynamiek van het leren
Systematiseren, intensiveren en verdiepen van cognitieve vaardigheden in relatie tot de werkelijkheid
Diversifiëren van leersituaties, nieuwsgierigheid opwekken
Elkaar ondersteunen, durven en opgewekt blijven
15u00 DE iPad ALS HULPMIDDEL VOOR DE COMMUNICATIE EN HET LEREN
Pascale DOUCET (Logopedist – opleidster)
Sommige technologieën laten onze patiënten toe om een onverwachte functionele autonomie te verwerven, en dit is het geval met de iPad. De iPad is een intuïtieve tool waarmee uw kind, uw patiënt toegang heeft tot het digitale tijdperk, ongeacht zijn of haar handicap.
Zo zullen we zien hoe de tablet een gepersonaliseerde tool kan worden met meerdere gebruiksmogelijkheden, aangepast aan de behoeften van elk individu. Het gebruik van de iPad stelt iedereen in staat om zelf acteur te worden in zijn of haar leerproces en zo een uitzonderlijke motivatie op te wekken.
15u30 LEREN LEZEN VOLGENS DE SYLLABISCHE IMPREGNATIEMETHODE
Christiane VAN ACHTER (Directrice van de basisschool La Clairière – gespecialiseerd onderwijstype 2)
Het syllabische impregnatielezen is een leesmethode die ontwikkeld is door logopedist Dominique Garnier Lasek. Het is bedoeld om kinderen met dyslexie, dysfasie of elk ander kind dat moeilijkheden ondervindt bij de constructie van lettergrepen ermee te helpen lettergrepen systematisch op te bouwen (medeklinker + klinker = lettergreep).
Na haar opleiding in deze methode, breidde een lerares van La Clairière deze uit tot type 2 studenten die geen toegang hadden tot het lezen met behulp van lettergrepen. Deze studenten met potentieel, die al bekend waren met klinkers, hadden weinig voor met de globale methode, noch met de Borel-Maisonny fonetische methode.
16u00 GETUIGENIS
Getuigenis van Marc BRYSSINCK, Regisseur (met een acteur), regisseur van de fictiereeks van de Vlaamse televisie, Tytgat Chocolat, die het verhaal van een chocoladeatelier vertelt.
16u15 Conclusies en uitreiking Down Inclusion Award 2019
Prof. Dr. Jo LEBEER en Allard CLAESSENS
16u30 Symposium 2019 besluit
Individual : 30 €
Professionals : 75 €
(multiple pro payment : 60 €)
Parents : 50 € (2 pers.)
Student : 20 €
Child care : 5 €
(1 to 15 years old)
SYLLABUS
Download



