top of page

AANDACHT Wanneer u zich registreert, wordt u gevraagd een online Paypal-betaling uit te voeren ("betaal"-knop).

of u kunt op drukkenknop

"overslaan"(rood kruis rechtsboven

in het dialoogvenster) en maak uw

betaling door rechtstreekse overschrijving naar

vooral de rekening van de stichting

gewijd aan het symposium: 

BE03 0017 4188 5984 (BIC: GEBABEBB) 

SYMPOSIUM

23 februari 2019 Louvain-la-Neuve

UCL - SOCRATE-auditorium

Van 9.00 uur tot 17.00 uurPubliek Socrates Parkeergelegenheid op de Grote Markt

Accreditatie van artsen in ethiek en economie

Simultaanvertaling FR/NL

 

pdf-icon.png

SYLLABUS

Downloaden

Levenslang leren

Programma

Tentoonstelling van werken van jonge kunstenaars met het syndroom van Down
Creahm-Brussel, Horizons9 en Wouter Six 

(Met dank aan Béatrice Dembour voor coördinatie)

 

08:30 Ontvangst (+ kinderdagverblijf)kinderen)

Registratie en levering van materialen

09:00 Welkom en introductie

Allard CLAESSENS,
Downsyndroom Vlaanderen & Stichting Downsyndroom België
 

09:15 Geïndividualiseerde vroege stimulatie bij het syndroom van Down: wat is het voordeel?

Dr. S. GHARIANI, Universiteitsklinieken St-Luc
Hoewel de klinische uiting van het syndroom van Down sterk varieert van individu tot individu, is de algehele ontwikkelingsachterstand niettemin een constante, waardoor de uitkomst van kinderen sterk wordt benadeeld.
Op basis van gegevens uit de literatuur en onze praktijkervaring willen we het belang aantonen van vroege motorische en taalstimulatie, geïndividualiseerd voor elke situatie, om de motorische en cognitieve ontwikkeling, maar ook de autonomie en sociale integratie van kinderen met het syndroom van Down te ondersteunen.

 

09:45 Betere hersenen ontwikkelen voor kinderen met het syndroom van Down.

Docent. Mara DIERSSEN. Centrum voor Genomische Regulatie, Barcelona, Spanje en voorzitter T21 Research Society

Presentatie van onderzoek waarbij epigalocatechinegallaat (EGCG) wordt gebruikt en de versterkende effecten ervan op activiteitsafhankelijke plasticiteit. Hersenmechanismen die ten grondslag liggen aan functionele en structurele plasticiteit en hoe deze worden beïnvloed bij mensen met het syndroom van Down. Mogelijkheden voor cognitieve en geavanceerde stimulatie bij de ontwikkeling van IT-tools. Presentatie van enkele praktijkervaringen tijdens klinische onderzoeken.

10.45 uur PAUZE

11:15 uur Vroege cognitieve en communicatieve stimulatie(ouder-kind / professioneel-kind).

Docent. Jo LEBEER, Universiteit Antwerpen,
Dr. Benoîte MILLET & Marie-Gabrielle TYTGAT, Poolster​ CRA

Presentatie in drie delen:

  1. Welke vroege stimulatieprogramma's zijn er? Een panorama (Jo LEBEER).

  2. Feuersteins concept van gemedieerde leerervaring en neurologische plasticiteit (Jo LEBEER).

  3. Illustratie van cognitieve stimulatie (Marie-Gabrielle TYTGAT en Dr. MILLET).

12.15 uur Getuigenis

Maud YSEBAERT (en haar moeder),

Met genoegen stelt Maud zichzelf aan u voor. Na een korte blik op de reis die ze als kind en tiener heeft afgelegd, zal ze zich concentreren op haar huidige leven en haar persoonlijke levenskeuzes. En dan zal ze zich richten op de toekomst en de dromen die ze graag zou willen verwezenlijken.

12:30 uur Downpass 18+

Marek WOJCIECHOWSKI, UZA Downpoli

Presentatie van Downpas 18+

​12:45 LUNCHPAUZE (Cap Event vzw)

Tentoonstelling met werken van Creahm-Bruxelles, Horizons9 en Wouter Six.

14.00 uur Op weg naar huis

Marianne CHAUFOUREAU (vzw Helping the Future: zelfstandig leren zijn voor 18-28-jarigen)

Aan de hand van de levens van enkele jonge mensen met een verstandelijke beperking en hun ouders is het het verhaal van de creatie van een enigszins bijzonder huis, een springplank naar een meer doordachte toekomst.

14.30 uur Zorg ervoor dat ik wil… leren

Brigitte PARMENTIER (directeur Ondersteuningsdienst Leven en Groeien) 

Beetje bij beetje, in verbinding met mijn dierbaren, acteur worden en verantwoordelijk voor mijn levensproject: De dynamiek van leren
Systematiseer, intensiveer en verdiep cognitieve vaardigheden die verband houden met de werkelijkheid, diversifieer leersituaties, wek nieuwsgierigheid op
Steun elkaar, ga op pad en blijf alert.

15.00 uur de iPad voor communicatie en leren

Pascale DOUCET (Logopedie – trainer)

Bepaalde technologieën stellen onze patiënten in staat onverwachte functionele autonomie te verwerven, en dat is het geval met de iPad. Als intuïtief hulpmiddel geeft de iPad uw kind en uw patiënt toegang tot het digitale tijdperk, ongeacht hun handicap.
Zo zullen we zien hoe de tablet een gepersonaliseerd hulpmiddel kan worden met meerdere toepassingen, aangepast aan ieders behoeften. Door de iPad te gebruiken, kan iedereen een acteur worden in zijn leerproces, waardoor een uitzonderlijke motivatie ontstaat.

 

15.30 uur Leren lezen met behulp van de syllabische impregnatiemethode.

Christiane VAN ACHTER (directeur La Clairière school – gespecialiseerd onderwijs type 2)

Lezen door syllabische impregnatie is een leesmethode bedacht door logopedist Dominique Garnier Lasek. Het is bedoeld om het montagetraject te bouwen bij dysfasische, dyslectische kinderen of elk ander kind dat problemen ondervindt bij het construeren van het montagetraject (medeklinker + klinker = lettergreep)
Na haar training in deze methode breidde een leraar in La Clairière deze uit tot type 2-studenten die de lettergreep niet konden lezen. Deze studenten met potentieel, die al klinkers kenden, waren niet geïnteresseerd in de algemene methode of de fonetische methode van Borel-Maisonny.

16.00 uur Getuigenis

Marc BRYSSINCK, Manager van “Tytgat Chocolat” (met een acteur),

Manager van de fictiereeks bij de Vlaamse Televisie,Tytgat-chocolade, die het verhaal vertelt van een pralineworkshop. 

16.30 uur Conclusies & Down Inclusion Award 2019

Docent. Dr. Jo LEBEER en Allard CLAESSENS

16.45 uur Slotsymposium 2019

Individueel: €30

Professionelen: €75

(meerdere pro-betaling: € 60)

Ouders: € 50 (2 personen) 

Studenten: €20

Kinderopvang: € 5

(1 tot 15 jaar oud)

Martins LLN.jpg
Fagron_RGB_margins.jpg
A-DERMA-404-Pantone.png
UCL_logo_horiz_bleu_pt.jpg
JFKsmall.png
bottom of page